Bristol Beaufort Mk.IΙ – Ν. Σαπιέντζα, Μεσσηνία

 

Aviation Archaeology in Greece

BristolBeaufortMk.IΙ – Ν. Σαπιέντζα, Μεσσηνία                                                                                                              T.Beriatos, 2019

Επιχείρηση «m/vMonviso» – 28 Ιουλίου 1942

Ο εντοπισμός    

Στις 27 Ιουλίου 1942 και ώρα 15:15 (κατά άλλες πηγές στις 26-7-1942), το ιταλικό πετρελαιοκίνητο φορτηγό πλοίο «m/v Monviso» (ολική χωρητικότητα: 5,322 BRT) συνοδευόμενο από το αντιτορπιλικό «Freccia» και το τορπιλοβόλο «Calliope» του Ιταλικού Βασιλικού Ναυτικού (Regia Marina), αναχωρεί από το Μπρίντιζι της Ιταλίας με προορισμό τη Βεγγάζη στη Λιβύη για τον ανεφοδιασμό του Deutsches Afrika Korps (“DAK”). Αργότερα κατά τη διάρκεια τακτικής περιπολίας στον συγκεκριμένο τομέα, η νηοπομπή εντοπίζεται ανοιχτά της νήσου Σαπιέντζα στη Μεσσηνία από ένα φωτοαναγνωριστικό (“PR” – Photo-Reconnaissance) Spitfire της Νο.69 Μοίρας της RAF.

Η επιδρομή

Στις 28 Ιουλίου 1942 και ώρα 9:10 απογειώνονται έξι αεροσκάφη Beaufighters της No.235 Μοίρας (4 ως καταστροφείς αντιαεροπορικών και 2 ως κάλυψη μεγάλου ύψους), εννέα Beauforts της Νο.39 Μοίρας (3 με τέσσερις βόμβες των 250 λιβρών έκαστο και 6 οπλισμένα με εναέριες τορπίλες), καθώς και ένα Baltimore της Νο.69 (για να αποτυπώσει φωτογραφικά τα αποτελέσματα της επιδρομής).

No.235 Sqn RAF

No.39 Sqn RAF

Τα 4 Beaufighters(υπό τον W.C. Ross Shore) εφορμούν πρώτα σε δύο ζεύγη ώστε να εξουδετερώσουν τα αντιαεροπορικά των συνοδών πλοίων. Ακολουθούν τα 3 Beauforts με φορτίο βομβών (υπό τον F/L Donald Charles “Hank” Sharman) και τέλος τα 6 Beauforts με τορπίλες σε δύο σχηματισμούς των τριών αεροσκαφών (υπό τους W/CPatGibbs και F/LA. T. TonyLeaning). Στην επιδρομή μία τορπίλη πλήττει το Monviso, το οποίο φλεγόμενο ρυμουλκείται στο Ναβαρίνο (έπειτα από επισκευές στις 3 Αυγούστου θα βυθιστεί από το υποβρύχιο του Βρετανικού ναυτικού «HMSThorn»). Το Beaufort«AW296» του P/OR. J. Dawsonsπλήττεται και συντρίβεται (τα μέλη του πληρώματος περισυλλέγονται από το Calliope) ενώ και το Beaufort «L9820» του Lt. EdwardT. Streverαναγκάζεται να προσθαλασσωθεί, (το πλήρωμα διασώζεται από ένα ιταλικό υδροπλάνο CantZ-506B (139th Squadriglia) το οποίο συνόδευε τη νηοπομπή από αέρος).

Απώλειες της RAF στις 28-7-1942 ανοιχτά της νήσου Σαπιέντζα στη Μεσσηνία

1. Bristol BeaufortMk.II « AW296» (Νο.39 Sqn RAF), P/O R. J. Dawsons

2. Bristol Beaufort Mk.II «L9820» (Νο.39 Sqn RAF), Lt. Edward T. Strever

Monviso 6-1942 (Archivio Centrale dello Stato)

Monviso (www3.comune.sestri-levante.ge.it)


Beaufort Mk.II 'E' No.39 Sqn RAF low-level attack axis tanker Ionian Sea (codes No.86)

BristolBeaufortMk.IΙ «E» της No. 39 Μοίρας της RAF(με κωδικούς της No. 86 Μοίρας) κατά την διάρκεια επιδρομής σε χαμηλό ύψος εναντίον δεξαμενόπλοιου στο Ιόνιο Πέλαγος.

Beaufort Mk.I No.39 Sqn RAF, in flight over the Mediterranean summer 1942BristolBeaufortMk.Iτης No. 39 Μοίρας της RAFσε πτήση επάνω από τη Μεσόγειο, το καλοκαίρι του 1942. (Φωτογραφία: Imperial War Museum – IWM, UK)  


Θεαματική απόδραση με.. αεροπειρατεία!

Η περιπέτεια του βρετανικού πληρώματος του «L9820» δεν έχει τελειώσει, αντιθέτως έως τώρα έχει γίνει μόνο η αρχή μιας ακόμη ιστορίας σθένους και γενναιότητας. Το ιταλικό υδροπλάνο Cant Z-506B που διέσωσε το πλήρωμα αρχικά μεταβαίνει στην Κέρκυρα για διανυκτέρευση, ενώ την επόμενη ημέρα στις 29 Ιουλίου 1942 απογειώνεται με προορισμό τον Τάραντα στην Ιταλία για να παραδώσει τους αιχμάλωτους συμμάχους (1 Βρετανός, 1 Νοτιο-Αφρικανός, 2 Νεοζηλανδοί: Lt. Strever, POWilliamMartinDunsmore, Sgt. JohnAstonWilkinson, Sgt. AlexanderRaymondBrown).

Μετά από 45 λεπτά από τη στιγμή της απογείωσης οι 4 αιχμάλωτοι έχοντας σχεδιάσει την απόπειρα κατάληψης του αεροσκάφους, βάζουν σε κίνηση το σχέδιό τους: ο Strever δίνει το σήμα και ο Wilkinson προσποιείται έντρομος φωνάζοντας ότι προσεγγίζει βρετανικό καταδιωκτικό Spitfire, αποσπώντας την προσοχή του ιταλικού πληρώματος. Στην σύγχυση οι σύμμαχοι καταφέρνουν να ακινητοποιήσουν τους φρουρούς τους και να αναλάβουν την διακυβέρνηση του αεροσκάφους! Τελικά χρησιμοποιώντας τους χάρτες, το οδηγούν στην Μάλτα όπου το υποδέχεται ένα Spitfire το οποίο αποστέλλεται για να τους αναχαιτίσει! Σύντομα όμως αναγνωρίζονται και τους γίνεται υποδοχή ηρώων από τους συναδέλφους τους στο έδαφος.. Όσο για το καταληφθέν αεροσκάφος, αυτό επιτάσσεται, ντύνεται στα χρώματα της RAF και καταχωρείται με τα διακριτικά «HK977», ενώ αργότερα μεταφέρεται στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.

Η επεξεργασία και η επιμέλεια προέρχονται από έρευνα που πραγματοποίησε ο Τηλέμαχος Μπεριάτος, 2015-2019.

Tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.